25. märtsil on paastumaarjapäev. Olgugi tegu vaid ühega paljudest
maarjapäevadest, on ta ometi teistest nii palju tähtsamaks tõstetud, et võib öelda ka
lihtsalt “maarjapäev”, mis tähendab nimelt 25. märtsi. Ka kristlikus
ajaarvamises on see maarjapäev olnud teistest tähtsam. Näiteks Läti Henrikul on ta
koguni aasta alguspäevaks. Sellel on oma sügavam põhjus: kui keskaegses Euroopas
vähemalt kiriku poolt üldiselt aasta alguseks loetud 25. detsember on Kristuse
sünnipäev, siis maarjapäev - üheksa kuud varem - on tema ema eostamise päev, päev,
mil peaingel Gaabriel hea sõnumiga Neitsi Maarjat külastas. Selle kristliku legendi
mõningast tuntust rahva hulgas näitab üks Wiedemanni poolt registreeritud nimevariant -
sohipüha. Täiend paastu- tuleb asjaolust, et tavaliselt langes maarjapäev
suure kevadise paastu aega.
Peamiselt Kagu - Eestis on tarvitatud kapsamaarjapäeva nime, kuna
maarjapäeva kommetes on tähtsal kohal kapsastega seotud toimetused. Näiteks suurte
laiade karaskite küpsetamine, et kapsad laiad lehed kasvataksid või soovitus lõnga
kerida - kasvavad suured kapsapead.
Maarjapäeval on selged naistepüha jooned, selgemad veel kui küünla-
(ehk Maarja puhastamise) päeval. Veelgi üldisemalt kui küünlapäeval joodi maarjapuna,
et palged punased püsiksid. Loomadest on teistest enam tähelepanu pööratud sigadele,
kes said võtme kätte ja pidid hakkama ise endale toitu otsima - “tsia ruih
vällä”. Sigadesse puutuvast kombestikust on paljugi analoogne vastlapäevaga. Nii
on maarjapäevalgi kohati tehtud kontidest vurre, viidud kondid metsa või kesaväljale,
et sead seal suvel püsiksid ja vilja sisse ei tükiks. Teiselt poolt leidub ühisjooni
lihavõtetega, eelkõige komme metsast laaste tuppa tuua - siis leiduvat suvel palju
linnupesi.
Põllundusega seotud uskumustest on kõige olulisem kartus, et akendest
paistev valgus kahjustab rukkiorast. Seepärast hoiduti maarjapäeval tule ülesvõtmisest
ja üldse lõpetati siitpeale õhtune töö tulevalgel. Põllundust peab silmas ka rohke
ilmaennustamine, mille levinumaks variandiks on arvamine, et soe maarjapäev toob sooja
kevade, külm aga külma. Üldiselt suunduvad ilmaennustused otse eelolevale kevadele.
Maarjapäeva koha talupoja ajaarvamises ja majanduselus on hästi
määratlenud Mall Hiiemäe:
“Kui kevade lähenemise kajastusi leidub mitmete kevadtalviste
kalendritähtpäevade kombestikus (küünla-, vastla-, madisepäev), siis
paastumaarjapäev määrab juba kevade alguse. Põhiosa traditsioonidestki on
orienteeritud eelolevale kevad- või suveperioodile.”
Üldiselt on maarjapäev üks rõõmsameelne kevadine püha:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti